Teknisk udvalg i Lolland Kommune vil spare 1,34 millioner på færgedriften.

FEMØSUND i Kragenæs d. 25/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Som en del af skulle finde besparelser på deres driftsbudget, har et enigt teknisk udvalg valgt at noget at besparelsen skal findes på færgedriften, delt op i 2 dele. Besparelsen skal dog stadig godkendes af byrådet.

Første del, som handler om at færgerne skal sejle langsommere, vil give en årlig besparelse på 680.000 kroner, da der spares 25 til 30% brændstof. Det betyder at overfartstiden til Askø og Femø øges med 5 minutter, mens den øges med 3 minutter til Fejø. Desuden vil det medføre at der udledes 462 tons mindre CO2 om året.

Desuden vil de spare på natberedskabet, hvor der i dag ligger en færge standby ude på alle 3 øer. I stedet skal FEMØSUND ligge standby i Kragenæs, da den kan anløbe alle 3 øer. Det vil give en besparelse på 660.000 kroner.

Der er dog sat 300.000 kroner af til en afløserfærge.

Økontaktudvalget er dog ikke glade for besparelserne, da øerne ikke kan acceptere dem.

Kilde: Folketidende

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →