
Byggeriet af verdens største hurtigfærge til Bornholm påvirkes indtil videre ikke af den globale pandemi, men byggeriet skal styres på stor afstand, da Molslinjens folk ikke kan rejse til værftet i Filippinerne. Og så har corona faktisk fået direkte indflydelse på skibets design.
Lige nu styres byggeriet af en af verdens største hurtigfærge fra en stue i Skanderborg. Her sidder Molslinjens projektansvarlige for byggeriet. De planlagte ture til Austals hurtigfærgeværft i Filippinerne har corona sat en stopper for.
I stedet har Molslinjen måtte ansætte to lokale til at overvåge og sikre den rigtige kvalitet på den vigtige begyndelse af byggeriet.

”Arbejdet med tegninger og planer for byggeriets opstart kunne godt håndteres på distancen. Det er straks langt mere udfordrende nu, hvor byggeriet er gået rigtigt i gang.”
Carsten Jensen, administrerende direktør i Molslinjen.
Men vanskelighederne til trods er byggeriet på tidsplanen. Også selv om corona pludselig fik indflydelse på selve indretningen af skibet. Stolerækker er trukket længere fra hinanden for at give bedre plads mellem passagererne, og der er gjort plads til eventuelle beskyttelsesskærme mellem bord-rækkerne.
Samtidig er hele skibets ventilationssystem blevet gentænkt for at sikre optimal udskiftning af luften i passagerområdet, så eventuelle vira i luften ikke spreder sig.
”Hver gang vi bygger en ny færge, forsøger vi at tænke så langt frem i tiden som muligt. En færge er en stor investering, som skal holde i mange år, så derfor er det vigtigt at tænke fremtidige løsninger ind i byggeriet. Det gør vi nu med hensyn til virus.”
Carsten Jensen.
Målt på antal passagerer og biler bliver EXPRESS 5 en af verdens største hurtigfærge. Efter planen skal den sættes i drift på ruten mellem Rønne og Ystad i foråret 2022.
Kilde: Molslinjen
