BASTØ ELECTRIC i drift på Horten – Moss

BASTØ ELECTRIC. © Bastø Fosen

Mandag d. 1. marts, blev Bastø Fosen’s nye hybridfærge BASTØ ELECTRIC sat i drift på ruten Horten – Moss, dermed er der igen 5 færger i normal drift på ruten, som er Norges med trafikerede strækning, med 3,8 millioner passagerer og 1,8 millioner køretøjer om året.

“Det er viktig for oss å ta vårt samfunnsansvar på alvor og vi vil gjerne bidra med det vi kan for det grønne skiftet. Oppstarten av BASTØ ELECTRIC er en milepæl, ikke bare for oss, men for utviklingen av utslippsfri fergeteknologi både i Norge og internasjonalt.”

Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen.

BASTØ IV 21/5-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Bastø Fosen er nemlig i gang med en grøn omstilling, og derfor blev færgen BASTØ IV i slutningen af januar sendt på værft, for at blive ombygget til hybriddrift. Senere vil BASTØ VI også blive ombygget. I løbet af 2022, når de to færger er blevet ombygget, og der er ladeanlæg i både Horten og Moss, vil CO2 udslippet på ruten blive reduceret med 75%.

BASTØ VI 21/5-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

“Elektrifisering av skipstrafikk er noe av de mest effektive tiltakene vi som samfunn kan gjøre for å bidra til å redusere utslipp av klimagasser. Norge er verdensledende i utviklingen av denne type teknologi og i løpet av året vil vi ha hele 70 elektriske ferger i Norge.”

Bjørn Einar Brath, administrerende direktør i Siemens Energy.

Kilde: Bastø Fosen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →