Corvus Energy skal levere batterisystemer til 5 nederlandske færger

Tegning af de nye færger til GVB. © Corvus Energy

Corvus Energy skal levere batterisystemer til de fem færger, som Holland Shipyards Group bygger for Amsterdams kommunale offentlig transportsystem GVB.

Færgerne skal indsættes på GVB’s tre ruter, som krydser Noordzeekanaal. Her vil de afløse de fem (PONT 4, PONT 6, PONT 7, PONT 8 og PONT 9) nuværende færger på ruterne, som er bygget i 1930’erne. De tre ruter transporterer 350.000 biler om året.

PONT 9 i Noordseekanaal d. 22/6-2018. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Udskiftningen af ​​færgerne er i tråd med de bæredygtighedsmål, der er fastsat af GVB og Amsterdam kommune for at levere nul-emission offentlig transport i Amsterdam kommune og omegn. Målet med GVB’s omfattende nybygnings- og eftermonteringsprogram er, at hele flåden skal være hybrid eller fuldt elektrisk.

Færgerne vil være udstyret med luftkølet Corvus Orca Energy ESS, der leverer elektrisk strøm til færgenes helelektriske kraft- og fremdrivningssystem.

Tegning af de nye færger til GVB. © Corvus Energy

Den første nye færge er planlagt til levering i andet kvartal af 2021. Derefter ankommer en hver sjette måned, indtil 2023.

Fakta på færgerne:

  • Længde: 41 m
  • Bredde: 13,9 m
  • Biler: 20
  • Lastbiler: 4
  • Passagerer: 400

Kilde: Corvus Energy

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →