Destination Gotland planlægger at indsætte THJELVAR

THJELVAR. © Rederi AB Gotland

Destination Gotland planlægger at indsætte LNG færgen THJELVAR, som i øjeblikket er under bygning i Kina. Destination Gotland indsatte tidligere på året søsterfærgen VISBORG på ruterne mellem Gotland og det svenske fastland.

VISBORG. © Destination Gotland

Kontrakten med indeholder kun krav om indsættelse af en LNG færge, men den nye svenske klimalov, siger at CO2 udslippet på færger i svensk indenrigsfart skal sænkes med 70% inden 2030. Dette kan ikke lade sig gøre med kun en LNG færge. Så THJELVAR vil afløse en af de gamle fregatter GOTLAND eller VISBY, som sejler på diesel.

VISBY ankommer til Visby d. 30/6-2008. Foto: Michael Koefoed-Hansen

CO2 udslippet

I 2010 blev der udledt 177.000 tons CO2, det var faldet til 155.000 tons CO2 i 2018, allerede inden den første LNG færge var indsat Det fald var opnået via turoptimering og ecodrive. I 2030 må der maksimalt udledes 55.000 tons CO2. De 100.000 tons CO2 som stadig mangler, kan ikke kun klares ved at sejle på LNG, da det kun mindsker CO2 udslippet med 20%, i forhold til en normal diesel færge.

Så at sejle med 2 LNG færger, vil hjælpe en del, da de fleste afgange kan sejle med de to færger, men det er stadig ikke nok for at komme ned på de 55.000 tons CO2. Så planen er at de to LNG færger skal sejle på LBG (biogas), da det er klimaneutralt. Der er skrevet kontrakt om at købe svensk biogas på fastlandet, og det vil blive brugt, så snart infrastrukturen er på plads. Senere er det planen at der skal anvendes biogas fra Gotland.

Økonomien i omstillingen

Problemet er bare at LBG koster 2,5 til 3 gange så meget som LNG. Der er, og det påvirker økonomien negativt. Desuden løber Investeringen i de 2 nye færger fra Kina op i lidt over 3 milliarder svenske kroner. Der vil derfor komme prisstigninger både for folk som boer på Gotland og turister, samt prisen på fra vil også stige. Prisen for lokale og fragt har dog ligget mere eller indre fast de sidste 6 år.

© Destination Gotland

Kilde: Destination Gotland

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →