
På DFDS kapitalmarkedsdag, som blev afholdt tirsdag d. 18. juni, løftede DFDS noget mere for sløret omkring deres flådefornyelse i de kommende år. Noget var kendt i forvejen, mens andet var helt nyt.
Østersøen
I 2022 vil de 2 RoPax færger som DFDS får bygget på Guangzhou Shipyard International i Kina, blive indsat på ruten Karlshamn – Klaipeda, hvor de vil afløse de 3 færger ATHENA SEAWAYS, OPTIMA SEAWAYS og PATRIA SEAWAYS, som i dag betjener ruten.
ATHENA SEAWAYS og OPTIMA SEAWAYS vil blive flyttet til Paldiski – Kapellskär ruten, som i dag primært bliver betjent af LIVERPOOL SEAWAYS.
LIVERPOOL SEAWAYS vil til gengæld, blive flyttet til Hanko – Paldiski ruten, og afløse den chartrede SAILOR.
På ruten mellem Kiel og Klaipeda, er der ikke planner om ændringer i tonnagen.
Engelske kanal
Cote d’Opale vil i 2021 afløse CALAIS SEAWAYS. Cote d’Opale er charteret i 10 år af Stena RoRo, og er af den nye E-Flexer type.
I 2026, vil DFDS afgøre om der skal startes et nybygningsprogram, som skal afløse nogle af de andre færger på ruterne mellem Dover og Calais/Dunkerque.
Newcastle – Ijmuiden
Ruten kræver ekstra kapacitet for at kunne vokse, og i højsæsonen er passagerkapaciteten med de nuværende færger KING SEAWAYS og PRINCESS SEAWAYS allerede nået. Desuden er de 2 færger efterhånden ret gamle. Derfor vil DFDS gerne købe 2 brugte færger som er mellem 10 og 20 år gamle til ruten, da de ikke mener at der er økonomi i nybygninger til ruten.
Der i budget for 2022, afsat 1 milliard kroner tonnage til ruten.
RoRo
Der pt. ingen planner om flere nybygninger udover de 4 RoRo færger, som i øjeblikket bliver bygget i Kina. De vil blive leveret i år og næste år.
København – Oslo
Der står ikke ny tonnage på programmet for de kommende 10 år, da de seneste dokninger af de 2 færger CROWN SEAWAYS og PEARL SEAWAYS med store renoveringer til følge, har gjort, at de kan holde de næste 10 år.
Kilde: DFDS