DFDS og CLdN indgår aftale om plads charter

BELGIA SEAWAYS. Foto: DFDS

De to rederier DFDS og CLdN, har indgået en aftale om at dele kapacitet på hinandens RoRo færger på ruten Göteborg – Zeebrugge, som de begge besejler. Aftalen skal efter planen træde i kraft d. 1. januar 2020.

Aftalen indebærer, at kapacitet deles mellem ruteoperatører, mens alle kommercielle aktiviteter forbliver helt under kontrol af hver operatør.

Vi er meget glade for at kunne annoncere vores nye rumcharteraftaler. Fleksibiliteten i aftalerne indebærer, at vi reducerer miljøaftrykket, mens vi i alt tilbyder ti ugentlige afganger i hver retning på vores to ruter mellem Sverige og Belgien for at støtte handel og væksten af vores kunder.

Peder Gellert Pedersen, koncerndirektør, DFDS Group og chef for Ferry Division.

DFDS åbnede ruten mellem Göteborg og Zeebrugge i juni 2019, da de vandt Stora Enso’s udbud om at sejle papir mellem de 2 havne. I forbindelse med overtagelsen af ruten, købte DFDS også de 2 RoRo færger BELGIA SEAWAYS og GOTHIA SEAWAYS som den tidligere operatør Svenska Orient Linien, havde brugt på ruten. Derudover flyttede DFDS en RoRo færge fra Göteborg – Ghent ruten over til den nye Göteborg – Zeebrugge rute.

GOTHIA SEAWAYS. Foto: DFDS

CLdN betjener også ruten med 3 RoRo færger. Planen er at når aftalen er fuldt implementeret vil begge rederier kun betjene ruten med en RoRo færge. For DFDS betyder det, at de i andet kvartal 2020, vil indsætte en af de RoRo færger som bliver bygget i Kina, og har en kapacitet på 6.700 lanemeter. De 3 RoRo færger som sejler på ruten i dag, vil så blive flyttet til andre ruter.

MAZARINE i Zeebrugge d. 16/8-2016. Foto: Frans Truyens

Kilde: DFDS

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →