ELLEN når vigtigt mål

ELLEN i Søby d. 1/6-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Målet for det EU Horizon 2020-støttede E-ferry projekt har været at sejle mindst 5 returture inden for et enkelt vagtskifte. Siden 1. marts har ELLEN sejlet 5 retur-ture dagligt mellem Ærø og Als, og hun har således bevist, at hun ved hjælp af sin hurtige lader kan erstatte tidligere tiders forurenende dieselfærger, også på travle ruter med høj frekvens.

ELLEN sejler syv gange længere end nogen anden elfærge, og undersøgelser fra Siemens og Syddansk Vækstforum har beregnet at over 80 % af de nordiske og europæiske færgeruter kan dækkes med ELLENs rækkevidde på 22 sømil, omtrent 40 kilometer. ELLEN har med sin høje frekvens demonstreret, at eldrift også i praksis er en udmærket, og revolutionerende løsning på den kystnære færge- og skibstrafiks udledninger af drivhusgasser og skadelige partikler.

Ærøs borgmester, Ole Wej Petersen (A), udtaler i forbindelse med den forøgede frekvens, at han er “stolt over at Ærø har været med til at vise en helt ny retning for færgedrift og kystnær skibstrafik, i det hele taget. Ærø Kommune har en Visionsplan som skal lede til 100 % bæredygtighed, og ELLEN er den logiske konsekvens af den plan. Også derfor er jeg yderst tilfreds med at vi satsede på eldrift, og på den velsejlende og hurtige ELLEN.”

ELLEN sejler ikke bare grønt, men også hurtigt og driftsøkonomisk, således sparer passagererne omkring 10 minutter på turen med elfærgen, i forhold til overfarten med den tidligere dieselfærge. Ærøfærgerne kan samtidig spare mandskab, fordi den elektriske teknologi er mindre vedligeholdelseskrævende end den traditionelle dieseldrift. Det har også vist sig, at det er langt billigere at lade batterierne med strøm, end at fylde tanken med diesel. Der er derfor en række faktorer, der samlet set udpeger en helt ny retning for skibstrafikken, ikke bare i teori, men i praksis.

Passagererne har i kundeundersøgelser rost den behagelige, miljørigtige og hurtige overfart, men nogle har efterspurgt flere afgange.

Ærø Kommunes Trafikdirektør, Keld M. Møller, udtaler på den baggrund: “Vi har hele tiden planlagt med at sejle 5 dobbeltture inden for 14 timer, da det betyder, at vi ikke har et besætningsskift i løbet af dagen, og vi er godt tilfredse med at have opfyldt endnu et af målene der er til glæde for vore kunder. Vores besætning er godt tilfreds med hende, og de problemer vi havde i opstartsperioden bliver mindre og mindre. Især de forbedringer vi har fået lavet med manøvreringen er blevet godt modtaget. Så ja, hun er i god form.”

ELLEN har sejlet helt stabilt siden dokningen i efteråret, hvor de sidste justeringer blev udført og batteripakken blev optimeret. ELLEN er blevet en succes, og har modtaget en række påskønnelser og rosende ord fra fagblade og branchefolk. Senest onsdag d. 18. marts, hvor det blev annonceret at ELLEN er finalist ved Danish Design Award 2020, i kategorien ‘Game Changer’. Juryen skriver at ELLEN viser en helt ny vej for den maritime branche, og at der er tale om en idriftsat løsning der allerede har bevist sit værd.

Kilde: Pressemeddelelse  fra Ærø Kommune

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →