EXPRESS 1 får auto-docking-system

EXPRESS 1 ankommer til Rønne d. 19/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Hurtigfærgen EXPRESS 1 på Bornholmslinjens rute mellem Rønne og Ystad vil i løbet af få uger selv kunne lægge til kaj. Færgen udstyres som den første færge i Danmark med et såkaldt auto-docking-system i stil med de systemer, som kendes fra luftfarten, hvor civile fly også selv finder ned på jorden.

Systemet SmartDock leveres af finske Wärtsilä, som har udviklet verdens første auto-docking -system til kommercielt brug. Systemet benyttes blandt andet af færgen mellem øerne Stord, Tysnes og Huglo i Norge.

Systemet er udstyret med CyScan laser, Differential GPS og vindmålere og er en hjælp til Molslinjens kaptajner, som lægger til og fra kaj mange gange på en dag under meget forskellige vejrforhold.

”Systemet arbejder sammen med kaptajnen om at gøre disse ofte vanskelige manøvrer mere effektive. Det er den fine kombination af erfarne besætninger og ny teknologi.”

Carsten Jensen, Molslinjens administrerende direktør.

Programmet bag systemet kodes med store mængder data bestående af best practice fra alle Molslinjens kaptajner. Turen ind til kajen brydes op i små dele, og den kaptajn, som har klaret hver enkelt del af turen bedst, får sine data i systemet.

”På den måde sikrer vi, at systemet lærer af de bedste, og vi kan samtidig være sikre på, at systemet gør det rigtige hver gang.”

Carsten Jensen.

SmartDock testes på EXPRESS 1, når hurtigfærgen i slutningen af uge 10 atter er på Bornholm efter endt dok-ophold i Frederikshavn.

Kilde: Molslinjen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →