Fanølinjen har indsat GROTTE

Indsættelse af GROTTE. © Molslinjen

Fredag eftermiddag den 1. oktober 2021, var der indsættelse af Fanølinjens nye færge GROTTE. Efter en kort tur med inviterede gæster, blev GROTTE indsat i normal drift.

”Det er en stor dag for Fanø, Esbjerg og hele det sydvestjyske, at der nu kommer en ekstra færge mellem Fanø og Esbjerg. At færgen ovenikøbet er ny og el-dreven gør kun dagen endnu mere speciel. Det er nemlig i disse år, vi ser de første vigtige skridt til omstillingen af vores færgedrift fra traditionelle drivmidler til grøn og bæredygtig energi. Det er en vigtig udvikling for regeringen og flertallet i Folketinget, og derfor er der lige nu mulighed for at søge om støtte til ombygning eller indkøb af grønne indenrigsfærger. Tak til Molslinjen A/S for at sætte GROTTE i drift. Jeg håber, den vil skabe mange gode oplevelser for rigtig mange passagerer i årene, der kommer.”

Benny Engelbrecht, transportminister.

GROTTE er Molslinjens første elfærge – men planen er, at den skal blive den første af flere færger drevet af grøn strøm.

”Vi vil gerne elektrificere hele vores vestrute-netværk. Planen er, at færgerne på både Langelandslinjen, Samsølinjen og Alslinjen skal sejle på strøm. På den måde tager vi et stort skridt imod at kunne opfylde vores ambitiøse mål for reduktion af færgernes emissioner.”

Carsten Jensen, administrerende direktør i Molslinjen.

GROTTE er bygget hos Hvide Sande Shipyard, og den er bygget efter præcis samme design som de to nuværende færger, FENJA og MENJA, som igennem mange år har vist deres effektivitet i den korte rute mellem Esbjerg og Nordby på Fanø.

FENJA i Esbjerg d. 1/12-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Færgerne FENJA og MENJA er netop overgået til at sejle på fossilfrit biobrændstof. Dermed kommer de tre færger tilsammen til at nedbringe emissionerne fra færgerne med op til 96 procent.

MENJA afgår fra Esbjerg d. 1/12-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Med GROTE i drift kommer Fanølinjen til at sejle med tre færger i stedet for to på ruten, som hvert år sejler omkring 1,8 millioner passagerer frem og tilbage hen over Vadehavet. Det betyder et væsentligt kapacitets-løft til ruten, som især om sommeren oplever stor tilstrømning af turister fra Danmark og Tyskland.

Kilde: Molslinjen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →