FinFerries vil konvertere kabelfærge til hybriddrift

LAUTTA #198. © FinFerries

Det statslige finske rederi FinFerries, har indgået en aftale med det finske værft HL-Metal, omkring at konvertere kabelfærgen LAUTTA #198, som sejler på ruten Vartsala – Kustavi til hybriddrift.

”Vi tackar Finlands Färjetrafik Ab för förtroendet. För oss är skärgårdstrafikens miljövänlighet en värdefull sak och vi arbetar gärna för en renare framtid tillsammans med Finlands Färjetrafik Ab. Vi har målmedvetet förstärkt vårt eget kunnande och kapacitet inom nyproduktion och fartygskonvertering.”

Markus Flinckman, administrerende direktør for HL-Metal.

LAUTTA #198 har i dag 4 dieselmotorer, men vil efter ombygningen være udstyret med en batteripakke, samt 2 generatorer til nødbrug. Det betyder at færgens CO2 emission vil blive reduceret med 50% i forhold til i dag. Som en del af konverteringen vil færgen blive fornyet, så det kun er skroget som bliver genbrugt.

”Vi har starkt satsat på att ta miljövänliga fartyg i trafik och vi har god erfarenhet av samarbetet med HL-Metal. Vårt senaste projekt var bygget av förbindelsebåten Innamo, vilket gick enligt planerna och vi ser fram emot starten av det nya miljövänliga projektet.”

Håkan Fagerström, administrerende direktør for Finferries.

Ombygningen vil tage ca. fire måneder, og foregå i løbet af vinteren, således at den kan genindsættes på dens rute i foråret 2024. Imens vil ruten blive betjent af en reservefærge.

Kilde: FinFerries

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →