Lolland Kommune har vedtaget ny færgestrategi

ASKØ ankommer til Bandholm d. 25/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Byrådet i Lolland Kommune, godkendte på byrådsmødet d. 21. september den nye færgestrategi for færgefarten til øerne Askø, Fejø og Femø.

Kommunen sendte i sommers strategien til høring, og der kom ca. 300 høringssvar, med bekymringer omkring den fremtidige færgebetjening af de 3 øer. Der er derfor kommet nogle justeringer til den oprindelige planlagte strategi, hvoraf de vigtigste er:

  • Der vil i fremtiden blive en sommer- og vinterfartplan, mod den tidligere fartplan som gjaldt hele året. Desuden skal fartplanen tilgodese pendlere, skolebørn, erhvervslivet, hjemmeplejen og folk med sommerhus på øerne. Det sker ved at bruge 1.300 flere mandskabstimer end oprindeligt foreslået, men samtidig ville flere tyndbelagte afgange om aftenerne blive fjernet.
  • Det bliver som i dag, primært CHRISTINE som vil betjene Fejø. I den oprindelige plan skulle den ikke sejle om formiddagen og eftermiddagen, der skulle det være de andre færger som betjente øen.
  • Bandholm bliver ikke droppet som anløbshavn for Askø ruten d. 1. januar 2024, men først fra 2025. Dog vil der ske en løbende overflytning til Kragenæs. Således vil nogle afgange i den kommende vintersæson blive betjent med FEMØSUND fra Kragenæs- Alle afgange i sommersæsonen vil foregå fra Kragenæs med færgerne ASKØ (som så også skal betjene Femø) og FEMØSUND. I efteråret 2024 er er det også primært fra Kragenæs, med enkelte ture til Bandholm.

Kilde: Lolland Kommune

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →