Marine Atlantic chartrer E-Flexer

Tegning af den kommende E-Flexer færge. © Marine Atlantic

Stena North Sea Ltd. har vundet det udbud, som canadadiske Marine Atlantic har afholdt omkring levering af en RoPax færge til det canadiske rederi. Det betyder at Stena RoRo har indløst optionen på at få bygget yderligere en E-Flexer færge på det kinesiske værft CMI Jinling Weihai Shipyard.

”Marine Atlantic är en tidigare kund till oss. Vi har år 2000 levererat ett och 2010 två färjor till Marine Atlantic, som alla fortfarande går i trafik. Det nya charterkontraktet vann vi i stark konkurrens och efter en lång och omfattande upphandlingsprocess. Vi är mycket glada över  att kunna fortsatt leverera högkvalitativa fartyg till den här viktiga kunden.”

Per Westling, VD Stena RoRo.

Chartreraftalen er på 5 år, med en købsoption efter 5 år. Leveringen er planlagt til 2024.

”Vi ser fram emot leveransen av ett nytt chartrat fartyg för vår service. Vi ser också fram emot att arbeta med Stena RoRo, vår partner i det här projektet. Stena RoRo är en ledande utvecklare på den globala roll on/roll off last- och passagerarmarknaden för färjor.”

Murray Hupman, CEO Marine Atlantic.

Den E-Flexer som kommer til Marine Atlantic, vil blive en lidt kortet udgave på 202,9 meter, mod 214,5 meter for standardudgaven, dermed vil de blive lidt længere end de korte franske udgaver. Derfor vil der være 4 forskellige længder af E-Flexer færger, når de alle blevet bygget.

Denne vil ifølge Stena RoRo blive E-Flexer nummer 10 fra det kinesiske værft, og vil dermed formentlig komme før de to E-Flexer, som franske Brittany Ferries lige har indgået en aftale med Stena RoRo om. Den samlede ordre på E-Flexer er hermed oppe på 12, hvoraf de første fem er leveret.

Fakta på E-Flexeren:

  • Længde: 202,9 meter
  • Bredde: 27,8 meter
  • Dybgang: 6,45 meter
  • Passagerer: 1.100
  • Biler: 476
  • Lanemeter: 2.571

Kilder: Stena RoRo og Marine Atlantic

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →