Molslinjen køber aktiepost i Wattsup Power A/S

I princippet er et flywheel ældgammel teknologi, som i denne moderne udgave kan erstatte problematiske batterier og sende en hurtigfærge over vandet på hel grøn energi. © Molslinjen

Molslinjen har købt en aktiepost i Wattsup Power A/S, som ligger i Hvidovre. Firmaet producerer flywheels, som i princippet er et svinghjul bygget ind i en cylinder, hvor det hænger frit svævende i et magnetfelt. Dette kan bruges på samme måde som et batteri, nemlig til at opbevarer strøm indtil det skal bruges.

Molslinjen håber at flywheels, er løsningen på at kunne opbevare nok strøm ombord på deres hurtigfærger, så de med tiden også kan ombygges til at sejle på strøm, som en del af den grønne omstilling, som rederiet har gang i.

”Teknologien skal modnes, med andre ord; vi ved endnu ikke om det vil virke i praksis, men vores partnere og tekniske sagkyndige folk tror på teknologien, som nu udvikles til test ombord på vores hurtigfærger. Nu giver vi WattsUp Power mulighed for at tage det næste skridt og få ideerne omsat til praktiske tests på søen, så vi kan afklare, om vi står med en teknologi, som totalt vil kunne ændre vores forretning – og mange andres forretning også”

Carsten Jensen, administrerende direktør for Molslinjen.

Første skridt mod en godkendelse bliver en snarlig test i USA, som skal vise, om de teoretiske beregninger holder i praksis. Derefter skal teknologien installeres på EXPRESS 4, hvor flywheels skal producere strøm til enkelte af skibets systemer.

EXPRESS 4 ankommer til Sjællands Odde d. 17/7-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Kilde: Molslinjen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →