Echandia skal levere batterier til de kommende Als og Samsø færger

© Cemre Shipyard

Det bliver det svenske firma Echandia, som skal levere batterierne til de nye Als og Samsø færger, som Molslinjen får bygget på det tyrkiske værft Cemre Shipyard.

The total cost of ownership, combined with the products high level of safety and low weight were key factors in selecting Echandia as battery supplier. In addition, choosing a system with longer lifetime makes perfect sense from a sustainability perspective.

Ole Berg-Hansen, Chief Engineer Molslinjen

Echandia har tidligere leveret batteripakker til slæbebåde og små passagerskibe, men dette er deres første kontrakt på levering af batterier til større bilfærger.

For Echandia, this is a yet another breakthrough. Molslinjen is showing the way, and we believe that many other operators will follow their example in the future. For us, the deal means a step towards supplying larger passenger ferries where weight, total cost and safety are important aspects.

Fredrik Hellström, CEO Echandia

Batterierne vil have en kapacitet på henholdsvis 3,1 og 3,8 MWh, og kan oplades på 20 til 25 minutter.

Kilde: Echandia

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →