![](https://www.faergenyt.dk/wp-content/uploads/2021/10/BERLIN-2_LR.jpg)
I forbindelse med det seneste værftsophold for Scandlines to færger BERLIN og COPENHAGEN, har de fået udskiftet deres propelblade på centerpropellen. De nye propelblade er optimeret til den nuværende overfartstid på 2 timer, mellem Gedser og Rostock. De oprindelige propelblade var optimeret til den oprindelige overfartstid på 1 time og 45 minutter.
For at kunne sejle ruten på 1 time og 45 minutter, skulle færgerne sejle med en hastighed på 20 knob, hvilket skete med tre motorer (to på centerpropellen og én til hotellast og thrustere). I forbindelse med at overfartstiden blev sat op, kan færgerne nøjes med at sejle 16 knob, og det kan klares med kun én motor på centerpropellen.
Dog har hovedmotoren ikke tilstrækkeligt drejningsmoment til at dreje propellen med det designede pitch (vinkel på propelbladet). Den oprindelige centerpropel havde en diameter på 4,6 meter, mens den nye er på 4,2 meter. Dermed kan én hovedmotor klare at drive propellen. Ud over den forbedrede virkningsgrad giver det også færre vibrationer og reducerer samtidig risikoen for bundskader.
![](https://www.faergenyt.dk/wp-content/uploads/2023/01/COPENHAGEN-ny-centerpropel_LR.jpg)
De nye propelblade gør også at færgerne bruger 11 procent mindre energi på en tur, og dermed også reducerer CO2 udledningen med ligeledes 11 procent.
Kilde: Scandlines