Opdatering på Stena Lines E-Flexer færger

Tegning af den store E-Flexer type. © Mild Design/Stena Line

Stena Line bekræfter, at bygningen af de to store E-Flexer færger er begyndt på CMI Jinling Weihai Shipyard værftet i Kina. Færgerne som blev bestilt i 2018, forventes leveret i 2022. Stena Line kan desuden også bekræfte, at STENA EMBLA, som skal indsættes på det Irske Hav, forventes at blive leveret til tiden og vil begynde at sejle på Belfast – Liverpool ruten i januar 2021.

”Despite a tough time during the COVID-19 pandemic, we have shown how important Stena Line is to linking Europe’s freight and passenger transport and vital supply lines. We believe in continued growth and demand in all our markets and with the new ferries in place we will be well equipped for the future.”

Niclas Mårtensson, Stena Lines administrerende direktør.

Stena Line moderniserer sin flåde

Stena Lines fem nye færger i E-Flexer serien, bliver bygget i samarbejde med søsterfirmaet Stena RoRo og er blandt verdens mest moderne og effektive RoPax færger.

Karakteristiske træk på E-Flexer serien:

  • Effektiv belastning og losning med gennemgående baner i de to niveauer.
  • Op til 30% mere energieffektivitet end eksisterende færger i flåden takket være optimal design af skrog, bulb, propeller og ror.
  • Alle fem færger, leveres så de kan ombygges til methanol eller LNG-brændstof.
  • De to længere færger, bliver bygget så de kan bruge landstrøm under havneopkald for at reducere emissionerne. Elektricitetsforbindelsen muliggør også en konvertering til elektrisk hybrid i fremtiden.

”We continue to build on our successful RoPax concept with a mix of freight and passengers. By modernizing and standardizing our vessel fleet, we ensure a reliable operation can in an even better way support and grow with our customers.”

Niclas Mårtensson.

Indtil videre har Stena Line ikke afsløret, hvor de to nye større færger i E-Flexer serien skal indsættes.

Kilde: Stena Line

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →