SC CONNECTOR får rotorsejl

SC CONNECTOR med rotorsejl. © Sea-Cargo

Det norske rederi Sea-Cargo, vil i 4. kvartal 2020, installere 2 rotorsejl og en batteripakke, ombord på deres RoRo færge SC CONNECTOR. De forventer at under gode vindforhold vil alt fremdrift af færgen, kunne klares via de 2 rotorsejl.

“By fitting rotor sails to SC Connector, we are utilizing available renewable energy. The wind forces are used directly for propulsion, without the transformation losses associated with other energy carriers. As a sailing hybrid, we expect to reduce the fuel consumption and CO2 emissions by 25%.”

Johan Christian Hvide, CTO, Seatrans

SC CONNECTOR bliver den første færge, hvor rotorsejlende kan lægges ned. Denne vippefunktion er designet til de ekstreme forhold i Nordsøen, og giver SC CONNECTOR mulighed for at komme under broer og eventuelle luftledninger, når den skal ind til havne.

SC CONNECTOR med rotorsejl. © Sea-Cargo

Rotorsejlene er 35 meter høje og har en diameter på 5 meter. Færgens samlede højde vil blive 56 meter, 8 meter højere end STATSRAAD LEHMKUL, som i øjeblikket er Norges højeste sejlskib. Det er en moderniseret version af Flettner-rotoren, en roterende cylinder, der bruger Magnus-effekten til at lave fremdrift fra vinden. Med batteripakken fra Norwegian Electric Systems, kan SC CONNECTOR undgå brug af hjælpemotorer, hvilket betyder, at den vil være 100% emissionsfri under sejlads og ved kajen.

Kilde: Sea-Cargo

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →