T-foil til EXPRESS 1 er næsten klar

Den nederste del af en t-foil er den store vinge, som kan sænkes ned i vandet ved sejlads i bølger. © Molslinjen

Væsentlige dele af den 4,5 meter høje og næsten 6 meter brede t-foil til EXPRESS 1 er nu klar til at begynde sin lange og besværlige rejse fra England til Orskov Yard i Frederikshavn. Her skal den store stabilisator monteres på EXPRESS 1 under et tre uger langt værftsophold.

EXPRESS 1 ankommer til Rønne d. 19/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

”Bare størrelsen gør det vanskeligt at transportere de største dele af en t-foil. De kan ikke sættes på en lastbil, da den med 4,5 meter plus blokvognen vil rage op og ramme de fleste motorvejsbroer. Og hvis den ligger ned, så er den seks meter bred og kan ikke være på en almindelig vej”.

Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Mens de sidste detaljer for selve transporten med skib bliver planlagt, har Naiad Maritime Group meddelt, at de snarest forventer at have delene til EXPRESS 1´s t-foil til levering.

Fra England kommer der tre af de allerstørste dele. Selve vingen, som skal operere i vandet under EXPRESS 1, en såkaldt lejebuk, som vingen monteres i på skibet, og til sidst den anordning som monteres på den cylinder, som sammen med en computer sørger for, at t-foil og skibets andre systemer arbejder sammen om at stabilisere skibet.

Lejebuk. © Molslinjen
Denne del sikrer, at en t-foil kan trækkes op under skibet, når den ikke er i brug. © Molslinjen

Selve cylinderen og andre væsentlige dele til hydraulikken har Naiad Maritime Group sat i produktion i Australien. Også de dele finder vej til Frederikshavn, så hele puslespillet efter planen kan sættes sammen i begyndelsen af uge 8, når EXPRESS 1 går i dok. Imens vil EXPRESS 2 afløse på Rønne – Ystad ruten.

EXPRESS 2 ankommer til Sjællands Odde d. 17/7-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Kilde: Molslinjen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →