Torghatten Nord bestiller færge hos Cemre Shipyard

© Norwegian Ship Design

Det norske rederi Torghatten Nord, har bestilt en hybridfærge hos det tyrkiske værft Cemre Shipyard, som er designet af norske Norwegian Ship Design. Færgen skal indsættes på ruten Bognes – Lødingen.

Den nye færge vil normalt skulle sejle på strøm fra dens batterier, som bliver opladt når den ligger ved kaj, men har også dieselmotorer til backup.

“Torghatten Nord AS is a proud winner of the next tender period on the Lødingen – Bognes connection with ground-breaking zero-emission vessels, after operating the same ferry connection for 10 years with low-emission LNG ferries. The solution represents a shift in relation to crossing time and vessel size operated by zero-emission battery ferries. As a shipyard with high competence within future technology, CEMRE is the selected shipyard for building this vessel.”

Eirik Olsen, COO in Torghatten Nord.

Fakta på nybygningen:

  • Længde: 117 meter
  • Fart: 13-14 knob
  • Passagerer: 399
  • Biler: 120

Kilder: Cemre Shipyard og Norwegian Ship Design

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →