
Peab har fået opgaven med at bygge de nye færgelejer 11 og 12, samt en siderampe til færgeleje 10 i Trelleborg havn. Aftalen blev underskrevet tirsdag den 16. juni, og byggeriet vil starte allerede i denne her måned, og forventes afsluttet ved udgangen af 2021.
For at udvide havnen, skal der bl.a. indvindes nyt land, hvor der er hav i dag. Dette gøres ved hjælp af muddermasser, der graves op fra havbunden, stabiliseres og til sidst brolægges for at blive til en del af det nye havneområde. Til de nye færgelejer, skal der bruges ca. 700 meter spuns til de nye kajer. Derudover er der fundamenter, konstruktionen af ramper og andet havneudstyr. Peab er ansvarlig for design og konstruktion af alle dele, der indgår i projektet.

Havneflytning giver flere miljømæssige fordele
Havnen i Trelleborg er Skandinaviens største RoRo havn, og sammen med andre svenske havne håndterer Trelleborgs Hamn cirka 90 procent af Sveriges eksport og import. Når skibstrafikken flyttes længere væk fra det centrale Trelleborg, til de nye områder i sydøst, betyder dette store miljøgevinster for indbyggerne i byen. Flytningen til de nye kajer foregår også med det formål, at forkorte tiden og øge sikkerheden ved manøvrering af færger inden for havneområdet og muliggøre bedre logistik i havnen. De nye færgelejer 11 og 12, vil kunne modtage færger som er op til 240 meter lange. Den nye siderampe til færgeleje 10, vil blive tilpasset TT-Lines kommende “Green Ship” færge, som efter planen bliver levereret i 2022.
“Det är glädjande att se att Trelleborgs Hamn fortsätter utbyggnaden av nya färjelägen enligt plan när vi nu tecknar avtal med Peab att bygga färjeläge 11 och 12, med fokus på hållbarhet inom alla plan.”
Jörgen Nilsson, direktør for Trelleborgs Hamn.
Kilde: Trelleborgs Hamn