Trelleborgs Hamn indgår kontrakt med Peab

Jörgen Nilsson, administrerende direktør for Trelleborgs Hamn og Patrik Magnusson, Peab Anläggning AB, udfører et Corona-håndtryk, efter at kontrakten er blev underskrevet. Til venstre: Ulf Sonesson, Trelleborgs Hamn. © Trelleborgs Hamn

Peab har fået opgaven med at bygge de nye færgelejer 11 og 12, samt en siderampe til færgeleje 10 i Trelleborg havn. Aftalen blev underskrevet tirsdag den 16. juni, og byggeriet vil starte allerede i denne her måned, og forventes afsluttet ved udgangen af ​​2021.

For at udvide havnen, skal der bl.a. indvindes nyt land, hvor der er hav i dag. Dette gøres ved hjælp af muddermasser, der graves op fra havbunden, stabiliseres og til sidst brolægges for at blive til en del af det nye havneområde. Til de nye færgelejer, skal der bruges ca. 700 meter spuns til de nye kajer. Derudover er der fundamenter, konstruktionen af ​​ramper og andet havneudstyr. Peab er ansvarlig for design og konstruktion af alle dele, der indgår i projektet.

Kort som viser placeringen af de nye færgelejer 11 og 12. © Trelleborgs Hamn.

Havneflytning giver flere miljømæssige fordele

Havnen i Trelleborg er Skandinaviens største RoRo havn, og sammen med andre svenske havne håndterer Trelleborgs Hamn cirka 90 procent af Sveriges eksport og import. Når skibstrafikken flyttes længere væk fra det centrale Trelleborg, til de nye områder i sydøst, betyder dette store miljøgevinster for indbyggerne i byen. Flytningen til de nye kajer foregår også med det formål, at forkorte tiden og øge sikkerheden ved manøvrering af færger inden for havneområdet og muliggøre bedre logistik i havnen. De nye færgelejer 11 og 12, vil kunne modtage færger som er op til 240 meter lange. Den nye siderampe til færgeleje 10, vil blive tilpasset TT-Lines kommende “Green Ship” færge, som efter planen bliver levereret i 2022.

“Det är glädjande att se att Trelleborgs Hamn fortsätter utbyggnaden av nya färjelägen enligt plan när vi nu tecknar avtal med Peab att bygga färjeläge 11 och 12, med fokus på hållbarhet inom alla plan.”

Jörgen Nilsson, direktør for Trelleborgs Hamn.

Kilde: Trelleborgs Hamn

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →