Australske TT-Line annullerer kontrakt med FSG

© TT-LIne (Spirit of Tasmania)

Det australske rederi TT-Line (Spirit of Tasmania) har efter en aftale med det kriseramte tyske værft Flensburger Schiffbau-Gesellschaft (FSG), annulleret kontrakten på de 2 færger som FSG skulle havde bygget til TT-Line.

De 2 færger skulle have været leveret næste år (2021), men da FSG er bagud med bygningen af de færger som skal leveres inden de 2 australske færger, samt er i økonomiske problemer, så TT-Line ikke at de kunne leveres til tiden.

TT-Line har ikke betalt nogle penge til FSG endnu, og vil heller ikke komme til det.

Ny aftale med Rauma Marine Constructions

TT-Line har dog allerede underskrevet en samarbejdsaftale (Memorandum of Understanding) med det finske værft Rauma Marine Constructions (RMC), om at få designet og bygget 2 færger hos dem. De 2 færger vil ligesom dem fra FSG, kunne medtage 1.800 passagerer, og bliver på ca. 48.000 BT.

© Rauma Marine Constructions

Det betyder dog at færgerne bliver forsinket i forhold til den oprindelige plan med FSG, da RMC er i gang med at bygge 2 andre færger (AURORA BOTNIA og MYSTAR), som skal leveres først.

Bygningen af den første færge vil starte i begyndelsen af 2021, med levering i slutningen af 2022. Færge 2 forventes leveret i slutningen af 2023.

Opdateret kl. 16:30: Med mere information om samarbejdet med RMC, samt tegning af de nye færger.

Kilder: The Advocate, TT-Line og RMC

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →