Australske TT-Line bestiller to færger hos RMC

Koncepttegning af de nye færger. © Rauma Marine Constructions

Det australske rederi TT-Line (Spirit of Tasmania), har bestilt to færger hos det finske værft Rauma Marine Constructions (RMC). TT-Line underskrev tilbage i februar 2020 en samarbejdsaftale (Memorandum of Understanding) med RMC om to færger, men den blev annulleret i juli 2020, da Tasmaniens delstatsregering som ejer TT-Line, ville undersøge muligheden for at få bygget dem lokalt, da økonomien på Tasmanien, var hårdt ramt at Covid-19.

“We are very grateful for the trust shown to us by TT-Line Company and their representatives. This agreement means that our customer believes that we can offer a world-class solution that is perfect for their business, even in challenging operating conditions.”

Jyrki Heinimaa, CEO of Rauma Marine Constructions

Byggeriet af de to færger vil starte i foråret 2022, med levering af den første færge i slutningen af 2023, og den anden færge i slutningen af 2024. Dermed bliver leveringen af de to færger ca. 1 år forsinket i forhold til den samarbejdsaftale som blev underskrevet tilbage i 2020.

“We eagerly await these three years of fruitful collaboration with RMC. The vessels will also make extensive use of the expertise of Tasmanian companies.”

Bernard Dwyer, CEO of TT-Line Company.

De to færger vil blive indsat på ruten Geelong–Devonport, hvor de vil afløse de to nuværende færger SPIRIT OF TASMANIA I og SPIRIT OF TASMANIA II, som også er blevet bygget i Finland.

Kilde: Rauma Marine Constructions

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →