Den svenske anklager Adrien Combier-Hogg, oplyser overfor det svenske nyhedsbureau TT, at to besætningsmedlemmer fra RoPax færgen MARCO POLO, er under mistanke for uagtsomhed, efter at færgen gik på grund to gange søndag morgen. Han vil dog ikke oplyse hvilke positioner de har ombord på færgen. Desuden oplyser anklageren at der er indikationer på at MARCO POLO ikke var sødygtig.
Anklageren oplyser også, at der ikke er indikationer på, at den anden grundstødning hvor MARCO POLO satte sig fast, er lavet med vilje af besætningen, for at sikre færgen mod synkning efter første grundstødning. Strafferammen for uagtsomhed i søtrafikken går fra dagbøder til seks måneders fængsel.
Det svenske Kustbevakningen har indtil nu indsamlet 14.000 liter olie fra havoverfladen, men arbejdet med at samle mere op er nu blevet indstillet, eftersom resten af sunket ned under havoverfladen, pga. det kolde havvand. En del af olien er også nået i land, hvor det bl.a. har påvirket dyrelivet.
Tirsdag eftermiddag står MARCO POLO stadig på grund. Det nederlandske bjærgningsfirma Smit Salvage ankom mandag og skal hjælpe med bjærgningen. De skibe som skal hjælpe med at tømme den for resten af olien forventes at ankomme torsdag eller fredag, afhængig af vejret.
Rederiet TT-Line har charteret RoPax færgen URD af Stena Line, som midlertidig afløser for MARCO POLO.
Kilder: Expressen, SVT, Sjöfarts Tidningen, Afton Bladet