Brittany Ferries vil charter RoPax fra Stena RoRo

AF MICHELA. Foto: Adria Ferries

Brittany Ferries er i de afsluttende forhandlinger med Stena RoRo om at charter en Visentini bygget RoPax for et år, start fra november i år. Selvom Brittany Ferries i deres pressemeddelelse ikke angive navnet på færgen, kan det kun være tale om AF MICHELA, udfra de oplysninger de giver. AF MICHELA er i øjeblikket i charter til Adria Ferries.

Brittany Ferries har allerede 2 andre Visentini RoPax færger i charter fra Stena RoRo, og vil derfor komme op på 3 styk.

Grunden til at de ønsker at charter en ekstra RoPax er for at få mere fleksibilitet i flåden, samt at de står overfor for 3 punkter som kræver ekstra tonnage.

  • Brexit, som formentlig kommer senest ved udgangen af oktober. Vil formentlig kræve mere kapacitet, ud fra de erfaringer de fik da de sejlede ekstraturer i marts og april.
  • Færgen PONT-AVEN skal på værft mindst 10 uger til vinter, for at få skiftet den ødelagte hovedmotor, og de har derfor brug for en ekstra færge til at afløse.
  • Leveringen af HONFLEUR fra FSG endnu meget usikker hvornår det sker, og vil derfor være på den sikre side til næste sommer.

Den nye RoPax vil blive indsat på ruten mellem Cork og Santander i første omgang, hvor den vil afløse CONNEMARA, som også er en Visentini charteret fra Stena RoRo. CONNEMARA vil så blive overført til fransk flag, et halvt år før planlagt, og vil derefter kunne bruges som afløser for de andre franskflagede færger.

Kilde: Brittany Ferries

CONNEMARA. Foto: Brittany Ferries

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →