Fennorail bestiller konceptuelt design af en kombineret jernbane- og RoRo færge

EUROCARRIER. © Deltamarin

Ålandske Fennorail, som er ejet af finske og estiske personer indenfor skibsfart, har bedt Deltamarin, om at lave et konceptuelt design af en kombineret jernbane- og RoRo færge. Færgen skal have en kapacitet på omkring 1.000 meter jernbanespor på hoveddækket, samt 1.500 lanemeter for lastbiler på vejrdækket. Hoveddækket bliver designet, så det også kan bruges til lastbiler, hvis der er ledig plads. Jernbanesporet vil blive i det brede format på 1.524 mm, som anvendes i Finland og i de baltiske lande.

Færgen der har fået arbejdsnavnet EUROCARRIER skal, hvis projektet bliver til noget, indsættes mellem Finland og Paldiski i Estland, med to dobbeltture om dagen. Fennorail håber at det kan ske omkring 2025.

Kilder: Deltamarin og Sjöfarts tidningen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →