Fire nye elfærger til Stockholms skærgård

Skitse af, hvordan de fremtidige elektriske færger kan se ud. © Färjerederiet

Färjerederiet, som er en del af det offentlige svenske Trafikverket, planlægger at få bygget fire elfærger til Stockholms skærgård. De nye færger er en del af Färjerederiet’s 2045 plan, hvor de skal være klimaneutrale i 2045. Planen er af færgerne primært skal sejle på el, men vil havde et diesel backup system ombord.

Færgerne skal efter planen indsættes på de to ruter, Östanå – Ljusterö og Vaxholm – Rindö, hvor de vil afløse de gamle dieselfærger. Første færge beregnes leveret omkring årsskiftet 2022/23, og så skal de resterende færger leveres med et års mellemrum.

Færgerne vil få en kapacitet på 60 biler, og vil kunne sejle selv fra kaj til kaj, det vil sige at de selv vil kunne løse fortøjningen, sejle over til den anden havn, hvor den lægger automatisk til kaj, og fortøjer sig selv igen. Styrmandens opgave, blive så at overvåge det hele.

Netop det at færgerne er fortøjeret er en nyhed i forhold til i dag, hvor de holdes indtil kajen, via færgens fremdriftssystem, men det betyder også at 15 til 25% af færgernes brændstofs forbrug, bruges på at lægge til kaj.

Buddene fra værfterne skal være afleveret til Färjerederiet, seneste d. 19. marts 2021. Derefter vil det blive besluttet hvilket værft, som får opgaven med at bygge de fire færger.

Kilder: Färjerederiet og Sjöfarts Tidningen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →