Fjord Line viser sit grønne jeg frem

STAVANGERFJORD på Fayard d. 13/1-2020. Foto: Peter Therkildsen

Efter et længere ophold i dok hos Fayard, er STAVANGERFJORD tilbage i rute mellem Danmark og Norge. Et helt nyt loungeområde og tre skinnende grønne piber, som fortæller om selskabets miljøprofil, er det, som gæsterne først og fremmest vil lægge mærke til.

“We are green” kan man læse på de tre nymalede grønne piber, som står på rad og række på topdækket af MS Stavangerfjord. Årsagen er ganske enkelt, at selskabet med dette håber på at nå ud med budskabet om, at de er bevidste om deres klimaansvar.

De tre nymalede grønne piber. © Fjord LIne

At vi sejler med næsten 50% lavere CO2-udslip end branchegennemsnittet, har længe været underkommunikeret, og vi synes, at det er på tide at lave en visuel ændring, som alle kan se. Siden farven grøn signalerer miljøvenlighed, faldt det os helt naturligt at male piberne grønne.”

Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line.

Sejler på grøn gas siden 2013

STAVANGERFJORD er det første og største passagerskib i verden, som drives af miljøvenlig naturgas. Det har hun gjort, siden hun blev sat i drift for Fjord Line i sommeren 2013. Det samme gælder for søsterskibet BERGENSFJORD, som blev en del af Fjord Lines flåde i 2014. Piberne på BERGENSFJORD bliver malet, når hun skal i dok til marts.

Skibene skåner tilsammen miljøet for op til 60% CO2-udslip og cirka 81% NOx-udslip.”

Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line.

Mere til gæsterne på dæk 10

I tillæg til at have malet piberne på STAVANGERFJORD grønne, sker der også store ændringer både ude og inde på færgens øverste dæk. Indendørs er et helt nyt loungeområde, kaldet Sky Bar, i færd med at tage sin form. 

Dæk 10. © Fjord Line

“Vi ønsker at endnu flere gæster finder vej op på dæk 10 for at nyde udsigten og hele overfarten. Netop derfor er vi i gang med at lave disse ændringer.”

Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line.

Der er også lavet en ny bar, hvorfra personalet om bord kan betjene gæsterne både ude og inde på samme tid. Det vil sige, at en del af baren er indendørs, mens den anden del af baren er ude – meget smart! Herfra kan gæsterne bestille både mad og drikke. Baren er endnu ikke helt færdigbygget. Men i løbet af marts vil alt være klart.

Kilde: Pressemeddele fra Fjord Line

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →