Fjord1 vinder udbuddet af Halsa – Kanestraum

ROMSDAL. Foto: Fjord1

Fjord1 har vundet Statens vegvesen udbud af ruten Halsa – Kanestraum, som er en del af E39. Der var 3 rederier som bød på ruten, og Fjord1 var ca. 175 millioner norske kroner billigere end nummer 2, som var Norled. Der er klagefrist indtil d. 9. august, først derefter kan kontrakten endelig underskrives.

RederiBud i norske kroner
Fjord1 ASA1.234.149.000
Norled AS1.409.979.000
Torghatten trafikkselskap AS1.442.209.000

Kontrakten er på 10 år, og løber fra 2021 til 2030. Der skal sejles med 3 batterifærger, som tilsammen skal havde en kapacitet på 360 personbiler, og hver færge, skal minimum kunne medtage 110 biler. Desuden skal der stilles med en reservefærge, som skal kunne medtage 80 biler. Der er en option i kontrakten, som gør at Statens vegvesen kan få indsat reservefærgen, som en 4. fast færge.

Kontrakten giver lov til at indsætte midlertidig tonnage, de første 12 måneder.

Fjord1 betjener i dag ruten med færgerne: RAUMA, ROMSDAL og SVANØY, hvor de 2 første er leveret i 1988 og SVANØY i 1992.

Kilder: Statens vegvesen og Fjord1

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →