GALICIA levereret til Stena RoRo

GALICIA. © Stena RoRo

Torsdag d. 3. september, blev den 3. Stena E-Flexer færge, leveret fra det kinesiske værft CMI Jinling (Weihai) til Stena RoRo. Færgen der har fået navnet GALICIA er langtidschartret af det franske rederi Brittany Ferries, og derfor tilpasset deres ønsker til færgen.

Konstruktionen af Stena ​​E-Flexer færgerne er baseret på en standard, der er udviklet til at være fleksibel, og hver færge er skræddersyet til kundens behov. På GALICIA er vogndækket på dæk 7, blevet omdannet til kahytter, og i kombination med at dæk 8, også er blevet udvidet, er antallet af kahytter øget fra 175 (standard) til 343. Derudover har GALICIA to skruer, en til hver hovedmotor, og desuden to ekstra redningsbåde, der er tilføjet på grund af færgens øgede passagerkapacitet.

Interiøret er designet af Richard Nilsson fra Figura arkitekter, som Stena RoRo har samarbejdet med i lang tid. Passagerrummenede på dæk 7 og 8 har til dels fået forskellige funktioner i forhold til grundmodellen, men følger stort set E-Flexern’s standard. Udformningen af ​​passagerområderne og farveskemaet om bord er derimod helt unikt og inspireret af Spanien og regionen, efter hvilken GALICIA er opkaldt.

“GALICIA er speciel, fordi hun er den første i Stena E-Flexer-serien, der leveres til en ekstern kunde. Designet er tilpasset Brittany Ferries ‘særlige krav, og værftet har været i stand til at levere i henhold til tidsplanen på trods af den igangværende pandemi, hvilket vi er meget glade for.”

Per Westling, administrerende direktør Stena RoRo.

 

”Dette er en vigtig milepæl i fornyelsen af ​​vores flåde. Vi ser frem til at byde GALICIA velkommen til familien i Brittany Ferries. Færgerne i Stena E-flex-klassen er velegnede til vores langdistancelinjer. Jeg er overbevist om, at vores kunder vil være lige så begejstrede for at rejse med dem, som vi er for levering af GALICIA i dag.”

Christophe Mathieu, administrerende direktør Brittany Ferries.

Stena RoRo har en aftale med Brittany Ferries om langvarige chartringer af yderligere to færger i Stena E-Flexer-serien. De to kommende færger kommer til at sejle på LNG (GALICIA sejler på normal diesel), er under opførelse og vil blive leveret i henholdsvis 2022 og 2023.

Kilde: Stena RoRo

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →