Køllægning af tre Stena E-Flexer på samme dag

Tegning af den store E-Flexer type. © Mild Design/Stena Line

Onsdag d. 14. oktober, var der køllægning på Stena RoRo’s sidste tre E-Flexer færger på det kinesiske værft CMI Jinling Weihai Shipyard.

Det drejede sig om nummer 7 og 8 i serien, som er en forlænget udgave af standard E-Flexer serien. Hvor de normale E-Flexer er 214 meter lange, bliver disse 240 meter. Den ekstra længde gør, at deres fragtkapacitet bliver øget fra 3.100 til 3.600 lanemeter. Desuden vil de får dobbelt så mange kahytter, og 30% større passagerkapacitet, end de standard E-Flexer (STENA ESTRID, STENA EDDA og STENA EMBLA), som Stena Line modtager. Disse to færger forventes leveret i 2022, og skal bruges af Stena Line på en endnu ikke oplyst rute.

STENA ESTRID ankommer til Holyhead for første gang (23/12-2019). © Stena Line

Den sidste færge som der var køllægning på, var nummer 9 i serien, nemlig SANTOÑA, som det franske rederi Brittany Ferries skal chartre. Den forventes leveret i 2023. Brittany Ferries har en aftale om at chartre tre af de ni E-Flexer. Den første færge GALICIA ankom tidligere på ugen til England, mens den midterste færge med navnet SALAMANCA, forventes leveret i 2022. Planen er at de tre færger, primært skal bruges på rederiets ruter mellem England og Spanien.

GALICIA. © Stena RoRo

STENA EMBLA som er den næste E-Flexer, som der skal leveres fra CMI Jinling Weihai Shipyard, følger ifølge Stena RoRo tidsplanen, og forventes klar til indsættelse på ruten Birkenhead (Liverpool) – Belfast i januar 2021.

Kilder: Stena Line og Sjöfarts tidningen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →