Kunstig intelligens sparer brændstof på STENA SCANDINAVICA

STENA SCANDINAVICA i Göteborg d. 19/10-2018. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Et pilotprojekt med kunstig intelligens ombord på færgen STENA SCANDINAVICA, som sejler mellem Gøteborg og Kiel, har vist sig at spare mellem 2 og 3 procent brændstof per tur. Den kunstige intelligens hjælper besætningen på kommandobroen, med at foreslå den mest brændstoføkonomiske måde at sejle STENA SCANDINAVICA på.

Stena Line er så tilfreds med resultatet, at det nu vil blive overført til andre Stena Line færger i løbet af efteråret. Softwaren med den kunstige intelligens har fået navnet Stena Fuel Pilot. Planen er at alle 37 færger i Europa, vil have få det installeret i løbet af 2020.

Kilde: Stena Line

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →