Øresundslinjen: HAMLET konverteres til batteridrift

HAMLET i Helsingør 12/5-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Molslinjen som ejer Øresundslinjen, har bestilt en batteripakke hos svenske Echandia til levering i første halvår 2025. Den skal placeres ombord på færgen HAMLET, som skal konverteres til batteridrift i 2025. Dermed følger den AURORA AF HELSINGBORG og TYCHO BRAHE, som tidligere er blevet konverteret til batteridrift.

”Echandia har batterier, som tilbyder en kombination af lang holdbarhed og lav vægt, og det sikrer os de laveste omkostninger og den laveste klimabelastning set over hele batteripakkens levetid.”

Kristian Durhuus, Molslinjens administrerende direktør.

Når HAMLET er blevet konverteret til batteridrift, vil 95% af de ca. 41.000 årlige afgange på ruten Helsingør – Helsingborg blive sejlet på strøm.

”Den grønne omstilling af vores færger er den altoverskyggende opgave for os de kommende år. Nu omstiller vi M/F Hamlet på Øresundslinjen – og senere kommer verdens største færge-elektrificeringsprojekt nogensinde, når der skal sættes strøm til vores hurtigfærger på Kattegat.”

Kristian Durhuus.

Tilbage i 2016 før ombygningen af AURORA AF HELSINGBORG og TYCHO BRAHE, havde ruten en årlige emission på 37.800 tons CO2. Den vil med ombygningen af HAMLET samlet komme ned under 1.500 tons CO2 årligt.

Kilde: Molslinjen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →