Scandlines vinder priser for deres grønne omstilling

SCHLESWIG-HOLSTEIN afgår fra Rødbyhavn d. 25/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Scandlines har i uge 45, vundet to priser for deres grønne omstilling og dermed sænkning af deres CO2 udslip.

Den første vandt de d. 5. november, for den kommende ombygning af DEUTSCHLAND og SCHLESWIG-HOLSTEIN til plug-in hybridfærger. Prisen blev givet af det tyske selskab for transportforskning. De var specielt imponeret over de kommende ladetårnene i Rødby og Puttgarden, de vil med deres store ydeevne nemlig kunne oplade de to færger op til 80% af den energi de skal bruge på at sejle mellem Rødby og Puttgarden. Denne opladning på kun 12 minutter.

”Vi er utrolig stolte og beærede over, at vores projekt blev valgt som vinder af prisen. Det er et klart signal til vores mange kolleger og eksperter, der bidrager med kreative tanker og tekniske løsninger til at gøre vores flåde mere og mere bæredygtig, om at deres ideer betyder noget. Vores mål er emissionsfri drift på Rødby-Puttgarden ruten allerede i 2030, og det prisvindende projekt er et stort skridt mod det mål.”

Marko Möller, Head of Business Administration & Special Projects i Scandlines.

FUTURA. © Scandlines / Cemre Shipyard

Senere på ugen vandt Scandlines kommende fragtfærge FUTURA i kategorien ”Short-Sea Ferry of the Year 2024”, da Ferry Shipping Summit blev afholdt i Athen d. 7. og 8. november.

”Vi er meget beærede over at modtage denne pris. Futura er for os som rederi et kvantespring mod vores vision om emissionsfri drift i 2040. Samtidig er Futura endnu et konkret eksempel på, at elektrisk færgedrift ikke kun er til de helt korte distancer.”

Michael Guldmann Petersen, COO i Scandlines.

Kilde: Scandlines og Scandlines

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →