Stena og MAN Energy Solutions indgår aftale omkring ombygning af motorer til metanol

STENA GERMANICA ankommer til Göteborg d. 20/10-2018. Foto: Michael Koefoed-Hansen

MAN Energy Solutions, har underskrevet en aftalememorandum (Memorandum of Understanding) med Stena Teknik (Stena koncernens interne udviklingsafdeling) og Proman (verdens næststørste producent af metanol) omkring, at kunne ombygge MAN 48/60 motorer til dual-fuel, således at de også kan sejle på metanol.

Projektet vil starte med en indledende forundersøgelse, der definerer projektets omfang, arbejdsfordelingen og respektive ansvarsområder. Den anden fase involverer eftermontering af det udviklede udstyr på en eller flere motorer, idriftsættelse og testning i virkeligheden. Den tredje og sidste fase vil indeholde færdiggørelsen af felttest og motoroverdragelse til kommerciel drift.

Stena Line har i dag færgen STENA GERMANICA, som blev ombygget i 2015, til at sejle på både diesel og metanol.

Kilde: MAN Energy Solutions

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →