To nye RoRo færger til Stena Line

© Stena Line

Stena RoRo har på vegne af Stena Line, bestilt to hybrid RoRo færger i Kina, med levering i 2025. De to RoRo færger er specialdesignet til ruten Belfast – Heysman på Det Irske hav. De skal erstatte rutens nuværende to RoRo færger STENA HIBERNIA og STENA SCOTIA i efteråret 2025. Dermed vil fragtkapaciteten på ruten blive øget med 80%.

De to nye RoRo færger, vil kunne sejle på både metanol og diesel. De to RoRo færger er desuden også fremtidssikret, med hensyn til at kunne sejle på elektricitet.

“Denne investering viser vores engagement i bæredygtighed og vores strategi om at bevæge sig over til nye bæredygtige brændstoffer. NewMax-skibene vil også imødekomme den stigende efterspørgsel fra kunderne og tilføje betydelig kapacitet, så logistikoperatører kan udvide deres forretning i regionen.”

Niclas Mårtensson, administrerende direktør for Stena Line.

Da der er store tidevandsforskelle i Heysman, vil færgerne blive udstyret med tre bovpropeller, for at give manøvredygtighed og pålidelighed.

Fakta på nybygningerne:

  • Længde: 147 meter
  • Passagerer: 12
  • Lanemeter: 2.800

Kilde: Stena Line

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →