Bornholmslinjen: EXPRESS 5 indsat på Rønne – Ystad ruten

EXPRESS 5 ankommer til Ystad d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Lørdag d. 29. april kl. 6:30, blev Bornholmslinjens nye hurtigfærge EXPRESS 5, indsat i drift på ruten Rønne – Ystad, og afløste dermed EXPRESS 1 som rutens hovedfærge. EXPRESS 1, fortsætter som forstærkningsfærge på ruten.

EXPRESS 5 ankommer til Ystad d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Molslinjen offentliggjorde d. 24. oktober 2019, at de havde bestilt en ny hurtigfærge til Bornholmslinjen, som skulle afløse EXPRESS 1, som der havde været meget kritik af på Bornholm. Den nye hurtigfærge med navnet EXPRESS 5, skulle bygges på Austal’s værft i Filippinerne, og skulle være klar til indsættelse i foråret 2022. Sådan kom det ikke helt til at gå, da det meste af verden lukkede ned i starten af 2020 pga. Corona. Bygningen af færgen gik dog i gang, men Molslinjen kunne ikke få deres egne folk fra Danmark ned til værftet, og følge byggeprocessen.

EXPRESS 1 ankommer til Rønne d. 19/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Leveringen af EXPRESS 5, blev derfor løbende udskudt, men endelig d. 21. marts 2023, blev den leveret, og kunne starte rejsen mod Rønne. Efter planlagte stop i Colombo (Sri Lanka) og Malta, og et uplanlagt stop ved Vigo i Spanien pga. blæst i Biscayen. Men endelig d. 16. april ankom den til Rønne.

På EXPRESS 5’s første arbejdsdag d. 29. april, skulle den sejle 4 dobbeltture. De to første holdt den fartplanen meget fint, hvilket så også skyldtes at den ikke var fyldt helt op med biler. På den 3. tur mod Ystad fik den tekniske problemer, som gjorde at den blev 15 til 20 minutter forsinket i ankomsten til Ystad. Sen forsinkelse blev indhentet på turen tilbage til Rønne. De to sidste dobbeltture var med endnu mindre antal biler end de to første, da EXPRESS 1 nemlig også sejlede to dobbeltture om eftermiddagen/aftenen.

De tekniske problemer som opstod på turen lørdag, har vist sig at være lidt mere problemfyldte end forventet, og Bornholmslinjen har derfor taget EXPRESS 5 ud af drift søndag. I stedet sejler EXPRESS 1 de fire dobbeltture som EXPRESS 5 skulle have sejlet, mens MAX tager de to dobbeltture som EXPRESS 1 skulle have sejlet ifølge fartplanen. Således bliver alle ture sejlet søndag, dog med lidt mindre kapacitet.

Nederste salondæk

Agter på EXPRESS 5, findes et stort U-formet område med navnet ”Hunde & picnicområde”. Her er en masse borde, hvor folk kan spise og have hunde med. Desuden et lille område (styrbord) til patientrejser. Det er desuden også her, hvor gående passagerer kommer ombord.

Hunde & picnicområdet på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Hunde & picnicområdet på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Hunde & picnicområdet, samt det lille patientrejse område på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Agter for det område, findes det nedre soldæk, og det er også her elevatoren fra vogndækket kommer op. Den del af soldækket er derfor overdækket.

Nedre soldæk på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Elevatoren på nedre soldæk på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Inde i U’et af ”Hunde & picnicområde”, findes færgens hvileområde, måske ikke en helt smart placering, når hundeområdet er rundt om.

Hvileområdet på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Hvileområdet på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Længere fremme findes toiletter, samt et lille opholdsområde i bagbord side, og legeområde i styrbord side. I midten findes færgens shop.

Lille siddeområde i bagbord side på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Legeområdet i styrbord side på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen

I midten af færgen findes en BARISTAs og Mollys Bistro, samt trapper op til øvre passagerdæk. I begge sider findes der borde, hvor man kan spise og drikke.

BARISTAs på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Passagerområdet omkring BARISTAs og Mollys Bistro på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Passagerområdet omkring BARISTAs og Mollys Bistro på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Trappen op til øverste salondæk på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Mollys Bistro på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Mollys Bistro på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Foran i bagbord side, findes en stor pendlerlounge, i midten Panoramalounge og i styrbord side en buffetrestaurant.

Pendlerloungen på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Pendlerloungen på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Panorama Loungen på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Buffetrestauranten på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Buffetrestauranten på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Buffetrestauranten på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Øverste salondæk

Det øverste salondæk indeholder en masse rækker med flystole, samt nogle enkelte borde, hvor man kan spise ved.

Øverste salondæk på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Øverste salondæk på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Øverste salondæk på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Desuden findes der også her et lille soldæk, dog ikke med særlig god udsigt, da siderne er høje, og agter for er placeret en masse teknisk udstyr til især aircondition.

Øverste soldæk på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Øverste soldæk på EXPRESS 5 d. 29/4-2023. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →