
Det norske rederi Torghatten Nord har bestilt to brintfærger hos det norske værft Myklebust Verft. De to færger skal leveres i 2026 og indsættes på ruten Bodø – Røst – Værøy – Moskenes. Færgerne er en del af den nye færgekontrakt, som løber fra 1. oktober 2025 og 15 år frem.
“Hos Myklebust fant vi et miljø med høy kompetanse til en bærekraftig pris. Jeg er stolt av at vi får det til i Norge, fordi dette er et stort løft for det norske teknologi- og verftsmiljøet. Sammen med myndighetene er vi i ferd med å sette standarden for en helt ny klasse med skip, med et innovasjons- og klimaprosjekt i verdensklasse.”
Marius Hansen, administrerende direktør i Torghatten Nord.
De to færger bliver hybridfærger, hvor brintelektrisk er den primære fremdriftsform, men de kan dog også sejle dieselelektrisk, hvis der ikke er brint nok til rådighed. Ifølge kontrakten med det norske vejvæsen skal de sejle på brint minimum 85% af tiden. Med beregninger som Torghatten har fået lavet, så vil de kunne sejle i den travle sommertid på brint 90% af tiden.
De to færger bliver verdens største brintfærger og kommer til at sejle på den længste passagerrute, hvor der sejles på brint. Hver færge bliver udstyret med en brændselscelle på 6.400 kW. Brinten opbevares i komprimeret form.
“Vi er svært fornøyde med å ha kommet i mål med en avtale om å bygge verdens største hydrogenskip, i nært samarbeid med rederiet. Vi vil sammen med den maritime klynga i Norge utvikle ny kunnskap, sikre arbeidsplasser og kunne ta inn flere lærlinger med dette oppdraget. Det blir spennende å levere noe ingen har gjort før oss.”
Leiv Sindre Muren, administrerende direktør i Myklebust Verft.
Brinten til de to færger skal produceres lokalt i Bodø, hvor GreenH skal bygge et af Europas største grønne brintanlæg. Anlægget med underleverandører forventes at give ca. 400 årsværk i Bodø området når det går i drift.
Fakta på nybygningerne:
- Længde: 117 meter
- Passagerer: 599
- Biler 120
Kilde: Torghatten