Washington State Ferries: Ombygning af WENATCHEE forsinket med et år

WENATCHEE. © S.S. Sol Duc (C BY-SA 3.0)

Washington State Ferries færge WENATCHEE, har det seneste år været på værftsophold hos Vigor Shipyard. Her er den ved at få udskiftet dens fremdrivningssystem, som en del af en levetidsforlængelse af færgen, samtidig med at den konverteres til hybriddrift.

Det var oprindelig planlagt at ombygningen skulle tage et år og den dermed kunne komme tilbage i drift i sommeren 2024, men nu forventes den først i drift i sommeren 2025. Der har ikke været nogle tekniske problemer, men det har bare taget længere tid end planlagt, at få plads til alt det nye hardware ombord på WENATCHEE.

“There are no issues with the technology itself, but as is common with major vessel retrofits, we have faced some challenges in working this new technology into the existing vessel. Working with Vigor, we have largely tackled these issues and are now preparing for system commissioning. We’re also applying our lessons learned for the subsequent vessels.”

Matt von Ruden, administrator for the WSF System Electrification Program.

På nuværende tidspunkt er to af dens fire dieselmotorer blevet fjernet, da de ikke skal bruges mere. Ligeledes er installationen af elektrisk strømkonverterings- og distributionsudstyr, opgraderinger af fremdriftskontroludstyr, flytning af rørsystemer og bygningen af to nye batterirum også færdig. Igangværende arbejde omfatter installation af elektriske og fiberoptiske kabler, samt til slut batterimodulerne.

Vigor Shipyard som ligger i Seattle, vandt tilbage i august 2023 opgaven med at konvertere to af de tre færger af Jumbo Mark II typen (bygget mellem 1997 og 1999) til hybriddrift, samt levetidsforlængelse så de kunne holde til de blev 60 år. WENATCHEE som er den første færge, skulle som nævnt være klar i sommers. Herefter skulle det være TACOMA som næste færge der skal ombygges. Derudover var der en fastprisoption på PUYALLUP i 2025.

“This contract is a big step toward providing our ferry-served communities with better air quality and more sustainable service. We’re tackling the biggest emitters in our fleet first, the Jumbo Mark IIs, which contribute 26% of our ferries’ greenhouse gas emissions. When our terminals are electrified in 2026, we expect emissions from these three vessels to drop by roughly 95%.”

Matt von Ruden.

Kilder: Washington State Ferries og Washington State Ferries

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →