ÆRØXPRESSEN i Marstal d. 30/11-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Lørdag d. 30. november var en masse mennesker fra nær og fjern, mødt frem til dåben af ÆRØXPRESSEN i Marstal. Gudmor var Inge Halmø, som er formand for Ærøforeningen.
ÆRØXPRESSEN døbes af Inge Halmø d. 30/11-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen
Dermed var byen endnu tættere på at få deres færgelinje til Rudkøbing tilbage, som lukkede i januar 2013, da den kommunale færge MARSTAL blev flyttet til Ærøskøbing – Svendborg ruten. Noget der ikke blev set positivt på i Marstal.
MARSTAL ankommer til Svendborg d. 30/11-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN
er ejet af det private rederi ÆrøXpressen, som har lige under 1.900 aktionærer,
fordelt over hele Danmark. Starten af ruten Marstal – Rudkøbing er sat til
søndag d. 8. december. Fra den dag vil der så igen være 4 færgelinjer til Ærø,
som bliver sejlet af i alt 5 forskellige færger.
Det er det kommunale rederi Ærøfærgerne som betjener de 3 ruter:
Der er dog blevet lavet et billetsamarbejde mellem de 2 rederier, så billetter købt hos det ene rederi kan bruges hos det andet, da det nemlig kun er muligt at købe returbilletter.
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
ÆRØXPRESSEN i Marstal d. 30/11-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
ÆRØXPRESSEN i Marstal d. 30/11-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
ÆRØXPRESSEN i Marstal d. 30/11-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Salonen på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Salonen på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Salonen på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Sommersalonen på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Sommersalonen på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Soldækket i bagbord side på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Soldækket i styrbord side på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Vogndækket på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Vogndækket på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Kommandobroen på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Batterirummet på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
En af de 2 Scania hovedmotorer på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
ÆRØXPRESSEN - ÆrøXpressen
Elmotoren som driver styrbord skrue på ÆRØXPRESSEN (30/11-2019). Foto: Michael Koefoed-Hansen
Redaktør og ejer af Færgenyt.
Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.