
Siden hurtigfærgen EXPRESS 2, påsejlede molehovedet i Rønne havn fredag d. 3. februar, har der været arbejdet intenst på at finde ud af, hvorfor det skete.
De første meldinger gik på at det var kraftig vind som var årsagen, men det har vist sig, ikke at være hele forklaringen. De tekniske undersøgelser, samt efterfølgende samtaler og debriefing med den vagthavende besætning på hændelsestidspunktet, tyder på at man ved en ubevidst fejl har fået aktiveret færgens selvstyrerfunktion.
Det betyder, at da vinden trykker hårdt på EXPRESS 2 på styrbord side, begynder den at drive sydover med kurs mod det sydlige molehoved. Dette forsøger besætningen øjeblikkeligt at korrigere for, og herved bliver de på broen klar over, at EXPRESS 2 ikke reagerer på styrmandens forsøg på at dreje skarpt mod styrbord for at kompensere for vinden.
Kontrollen blev øjeblikkeligt sendt tilbage til manøvrepulten, hvor kaptajnen slår bak, således at EXPRESS 2 tager meget fart af, inden kontakten med molen.
De tekniske undersøgelser har vist, at der ikke var nogle tekniske fejl eller mangler ved EXPRESS 2.
Kilde: Molslinjen