Scandlines gør Puttgarden klar til elektriske færger

Den kommende fragtfærge til Rødby – Puttgarden ruten. © Scandlines

Det eksisterende elnet i færgehavnen i Puttgarden har ikke den nødvendige kapacitet til Scandlines’ nye hybrid fragtfærge som leveres i 2024, og evt. fremtidige elfærger. Der skal derfor lægges et ny 11 km langt strømkabel fra transformatorstationen i Burg på Femern til færgehavnen i Puttgarden. Herudover skal der bygges et 30 kV mellemspændingsanlæg, også i Burg. Det nye “kabel” til færgehavnen vil give en samlet tilslutningskapacitet på 15 MW.

“Med denne investering gør vi havnen i Puttgarden klar til en emissionsfri fremtid. Effektiv infrastruktur er hjørnestenen i rentabel færgedrift. Det gælder ikke kun for vejforbindelsen til færgehavnen, men også for fremtidens elnet i forbindelse med klimabeskyttelse og omstillingen til grøn mobilitet.”

Heiko Kähler, administrerende direktør i Scandlines Deutschland GmbH.

Scandlines har netop underskrevet kontrakten med den regionale net operatør, Schleswig-Holstein Netz AG om opgaven. Anlægsarbejdet starter i anden halvdel af 2023 i den nordlige del, altså ved færgehavnen. Arbejdet forventes at været afsluttet om cirka halvandet år.

Kilde: Scandlines

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →